Η Κροατία εγκαινίασε με επιτυχία το πρώτο της ηλεκτρικό τρένο με μπαταρία (BEMU), κάνοντας ένα σημαντικό βήμα προς τις βιώσιμες δημόσιες συγκοινωνίες. Αυτή η πρωτοποριακή κίνηση αποτελεί μέρος μιας εθνικής πρωτοβουλίας για την ενίσχυση της «πράσινης» τεχνολογίας στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, με τη στήριξη χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το νέο BEMU, ικανό να λειτουργεί έως και 18 ώρες την ημέρα και να καλύπτει αυτονομία 480 χιλιομέτρων, έχει ήδη ξεκινήσει δρομολόγια στη διαδρομή Ζάγκρεμπ - Μπιέλοβαρ - Ζάγκρεμπ. Η ανάπτυξή του εντάσσεται στο έργο "Εφαρμογή Πράσινων Τεχνολογιών στις Σιδηροδρομικές Μεταφορές Επιβατών", το οποίο χρηματοδοτείται μέσω του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021–2026.
Πέρα από την εισαγωγή αυτού του καινοτόμου τρένου, η πρωτοβουλία περιλαμβάνει την παραγωγή μιας ακόμη μονάδας τροφοδοτούμενης από μπαταρία και την εγκατάσταση έξι σταθμών φόρτισης σε βασικούς σιδηροδρομικούς κόμβους της Κροατίας (Σπλιτ, Όσιεκ, Βαράζντιν, Μπιέλοβαρ, Βιροβίτικα και Πούλα). Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 17,1 εκατομμύρια ευρώ, με την πλειονότητα των κονδυλίων (13,3 εκατομμύρια ευρώ) να προέρχεται από την ΕΕ.
Η εταιρεία Končar–Electric Vehicles βρίσκεται πίσω από την παραγωγή των ηλεκτρικών τρένων με μπαταρία και την εγκατάσταση της απαραίτητης υποδομής φόρτισης. Η κροατική κυβέρνηση έχει επεκτείνει σημαντικά τον στόλο της σε 63 τρένα χαμηλού δαπέδου, με περισσότερα από τα μισά να έχουν προστεθεί τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια.
Ο κύριος στόχος αυτών των νέων τρένων είναι η διευκόλυνση βιώσιμων σιδηροδρομικών υπηρεσιών σε μη ηλεκτροκινούμενες γραμμές, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια. Αυτή η πρωτοβουλία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του συνεχιζόμενου εκσυγχρονισμού του τροχαίου υλικού της HŽ Putnički prijevoz (HZPP), με στόχο την ενίσχυση της τοπικής και περιφερειακής κινητικότητας.
Ο Αντιπρόεδος της Κυβέρνησης και Υπουργός Μεταφορών, Όλεγκ Μπούτκοβιτς, δήλωσε: «Η κυκλοφορία της ηλεκτρικής πολλαπλής μονάδας με μπαταρία σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στη στροφή προς την πράσινη και έξυπνη κινητικότητα. Υπογεγραμμένο πριν από δύο χρόνια, το έργο αυτό αντικατοπτρίζει τη δυναμική του εθνικού μας εκσυγχρονισμού των σιδηροδρόμων - πραγματική, μετρήσιμη πρόοδος που ήδη αναδιαμορφώνει το σύστημα».
Η νέα ηλεκτρική πολλαπλή μονάδα με μπαταρία έχει σχεδιαστεί για προσβασιμότητα, με ράμπες επιβίβασης, προσβάσιμες τουαλέτες και ειδικά διαμορφωμένους χώρους για ποδήλατα. Το τρένο μπορεί να φιλοξενήσει 157 καθήμενους και 158 όρθιους επιβάτες. Για λόγους ασφαλείας, η καμπίνα επιβατών παρακολουθείται συνεχώς από βιντεοεπιτήρηση. Οι επιβάτες θα έχουν πρόσβαση σε δωρεάν Wi-Fi, οπτικές και ηχητικές ανακοινώσεις και οθόνες πολυμέσων.
Το BEMU έχει επιχειρησιακή εμβέλεια έως και 480 χλμ. την ημέρα και μπορεί να λειτουργεί έως και 18 ώρες την ημέρα. Είναι συμβατό με τρένα νέας γενιάς χαμηλού δαπέδου, επιτρέποντας αυξημένη χωρητικότητα κατά τις ώρες αιχμής. Το τρένο λειτουργεί τόσο σε ηλεκτροκίνητες όσο και σε μη ηλεκτροκίνητες σιδηροδρομικές γραμμές, επιτυγχάνοντας ταχύτητες έως και 160 χλμ./ώρα σε ηλεκτροκίνητες διαδρομές και έως 120 χλμ./ώρα σε λειτουργία μπαταρίας. Το σύστημα μπαταρίας του επιτρέπει ευέλικτη φόρτιση μέσω της γραμμής επαφής ή στατικών σημείων φόρτισης.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Končar, Gordan Kolak, δήλωσε: «Η εισαγωγή της ηλεκτρικής πολλαπλής μονάδας με μπαταρία σηματοδοτεί μια καθοριστική πρόοδο για την κροατική βιομηχανία, τόσο τεχνολογικά όσο και περιβαλλοντικά. Συνδυάζει την αποθήκευση ενέργειας υψηλής χωρητικότητας με προβλέψιμα προφίλ χρήσης ενέργειας, θέτοντας τα θεμέλια για έξυπνη βελτιστοποίηση των λειτουργιών του στόλου και της υποδομής φόρτισης.»
Το 2023, η Eurofima, μια σιδηρομηκή εταιρεία με έδρα την Ελβετία, παρείχε χρηματοδότηση ύψους 31 εκατομμυρίων ευρώ στην HZPP για την υποστήριξη σιδηροδρομικών έργων στην Κροατία. Αυτή η χρηματοδότηση αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου επενδυτικού σχεδίου ύψους 9 δισεκατομμυρίων ευρώ που αποσκοπεί στην ενίσχυση των δημόσιων σιδηροδρομικών μεταφορών σε ολόκληρη τη χώρα.
Keywords: Κροατία, ηλεκτρικό τρένο, βιώσιμες συγκοινωνίες, πράσινη τεχνολογία, τρένο μπαταρίας, HZPP, BEMU.
Παρακαλούμε να σχολιάζετε πολιτισμένα και με σεβασμό.
Είστε πλήρως υπεύθυνοι για τα σχόλιά σας.
Τα Σιδηροδρομικά Νέα θα παρεμβαίνουν και θα διαγραφούν προσβλητικά ή υβριστικά σχόλια.
Δεν επιτρέπεται η δημοσίευση συνδέσμων ή ενοχλητικού περιεχομένου (spam).